Thy tur med Nicoline

Kristi himmelfartsferie 2020, en helt speciel vandretur igen i Thy. Denne gang sammen med Nicoline, som fik sin debut med en flere dages vandreture med fuld oppakning. Og det blev en lidt tuff en af slagsen med både fint sommervejr og rigtig efterårsvejr med både kraftig blæst og masser af regn. Og så oveni en med mange km (75 km alt i alt ….).

Men atter en fantastisk tur i skøn natur, og en tur Nicoline gennemførte med bravour 👍🙂

Torsdag

Afgang torsdag middag med retning mod Klitmøller. Start i Klitmøller skulle gøre første dagen kortere. Det er dagen med fuld oppakning inklusiv ekstra vand, da der ikke er vandhane i området.

Vi fandt et fint P spot ved kirken, det kan godt benyttes igen næste gang.

Ruten mod første overnatningssted gik igennem marsk området lige bagved klitterne. Så masser af sand at gå i, men en skøn rute uden at være for hård.

Målet var oprindelig en shelter. Denne var stadig ledig, men da der dog allerede lå nogle på pladsen blev vi enige om at finde en plads ude i terrænet. Så kunne vi være os selv. Dette område er omfattet af frit teltområde, som en del af det Naturstyrelsen har i mange statsskove.

Har oprettet denne reminder side https://mineture.dk/naturguides-og-fri-teltning-i-danmark/   med mere info..

Viste sig at være en god beslutning, for vi fandt det bedste overnatningsspot på hele turen…  Alene i marsk området imellem klitterne og skoven. Og med strålende solskin.

Menu denne aften: pastasalat med pesto og skinke samt salat. Klargjort hjemmefra.

Aftenen gik med en tur til standen (næsten da, klitten ender så stejlt, at der kommer man ikke lige op igen!) samt alm hyggesnak. NB Der er ingen data dækning, skønt 🙂 (gælder faktisk alle steder vi overnatter)

Klar til telt opsætning, Nicoline og hendes rygsæk samt far rygsækken

Teltet kan lige skimtes i baggrunden…..

Læring: ny rygsæk kræver oppakning i rygsækken samt vandring med den, før man finder ud af om den er sat korrekt op. Lykkedes Nicoline i lejren at få den indstillet så den ikke skavede…..

Dagslængde: ca 15 km

Fredag

Fredag var en heldags tur, en lidt længere tur. Dog ikke længere, end at der var plads til en omvej til stranden/klitterne for at nyde havudsigten. I dag var det så faderens tur til problemer med rygsækken – den knirkede …… 😡  Efter flere gange af og på med rygsækken samt ompakning blev løsningen fundet. Låget må ikke tilspændes for hårdt, da det trækker toppen af rygsækstativet i den forkerte retning.

Dagen startede i høj solskin, men der var i løbet af dagen lovet omslag til regn. Og det skulle i den grad vise sig at holde stik…..

Turen fredag går primært igennem plantage skove, så med masser af sol kom tøjet hurtigt af. Og dagen var en rigtig vandredag.  Gå og gå, holde en kort pause for at få vand. Ind og kigge på en gammel kirkeruin. Videre, gå og gå og så endelig en shelterplads med frisk vand. For der var ikke mere tilbage ….

Så udover tid til frisk vand, så var det også tid til frokost. Rugbrød og spegepølse. Frokost menuen på denne tur….. Og så gå og gå igen …

Ca 1 times før vi kom frem til teltpladsen, kom regnen og vinden… Så sidste times gang var i fuld regnudstyr 🌧

På shelter/teltpladsen var shelteren allerede besat, men vi fandt et fint sted for os selv bagved nogle træer. Eneste minus var det høje græs, så hvis Nico ikke allerede havde våde sko, så blev de det i hvert fald nu …..

Vi nåede lige at få sat telt op og få fyldt vanddunkene, så åbnede himlen sig og regnen stod ned.  Så madlavningen blev lavet i teltåbningen, dvs der blev varmet vand, for menuen i dag var tørkost Spaghetti Carbonara, hvilket smager godt hvis man sørger for følge opskriften og kun at fylder det vand i, som der står der skal  (far…..). Men Nicoline’ pose blev heldigvis god, det var hendes første forsøg med disse retter. Så vist et godkendt hurtigt alternativ.

Resten af aftenen gik inde i teltet, da det regnede konstant. Så lidt læsning, og selvfølgelig terningespillet 10.000,  som er vores tradition. Og som faderen traditionen tro tabte ??🤔

Dagslængde: 22.75 km

Lørdag

Regn meget af natten og stadig regn tidligt om morgen, så vi trak den lidt med at stå op da vi håbede på tørvejr og morgensol. Teltet var placeret så der var mulighed for morgensolen.

Og frem kom solen…, så vi kom ud og spiste morgenmad i fint solskin. Og teltet tørrede op ! Vi nåede dog bare ikke at pakkede det ned, før der kom en pludselig byge og fik gjort det halv vådt igen. Bad timing…..

Nåh, faderen havde lovet datteren det kun var kort tur denne dag, men havde glemt at tage i betragtning vi lige skulle omkring udsigtspunktet Isbjerget. Derfra er der en flot udsigt over det ‘allerhelligste’, nemlig naturområdet med alskens dyr og uberørt natur. Eller det forsøger man i hvert fald at genetablere at det er.

Fra morgenbygen da vi pakkede ned, til vi gik i seng havde vi flot og varmt sommervejr. Næsten for varmt at gå inde i plantagen hvor lejrpladsen ligger i. Men vejret skiftede igen igen i løbet af natten til regn og meget kraftig blæst. Sådan rigtig vesterhavsblæst!!

Lejrpladsen er en fin lejrplads med masser  af plads. Var dog en hel del udtørrede lorte, som vi efter en del søgning/snak kom frem til var kronhjorte lorte. Underligt de ligger så store lorte et sted hvor de går og græsser ?

Inden vejromskiftet nåede vi heldigvis både aftensmad. Tørkost igen og denne gang fik Nicoline vist for lidt vand i. Hvor svært er det lige at lave mad ved at hælde vand.  på…. Afslutningsvis de obligatoriske spil 10.000 hvor faderen ender som taber… inden vi gik i seng. Vi tog dog lige en eksta omgang omkring teltet og sikrede stormpløkkerne var godt nede og bardunerne sad godt…!! Så sover man bedre 🙂

Men som skrevet så slog vejret voldsomt om og selvom vi klogeligt havde placeret os i det område hvor der var mest læ, så kom der nogle rigtig kraftige vindstød. Og temperaturen var faldet meget, så nogen frøs i soveposen og  måtte erkende, at man blev nødt til at at tage mere tøj på og kravle rigtigt ned i posen og lukke den ordentlig til. Alt imens nogen andre lå og små svedte i sin sovepose og bare sov….

Klar til at slå telt op ..

Læring: husk at have ekstra sovetøj ude af rygsækken, så det nemt kan tages på.
Dagens tur omkring de 17 km.

Søndag

Heldigvis vågnede vi i ok vejr, selvom det ikke var sommervejr . Der var stadig en temmelig god vind. Ellere rettere sagt, blæst ! Men vi var jo også ved vesterhavet….

Der blev pakket ned og sat afsted, heldigvis stadig i tørvejr. Ca 30 min senere var vi i fuld regn mundering og den beholdt vi på indtil vi nåede bilen. Regn, kraftig blæst og så kunne historien slutte her hvis det ikke lige var fordi….

1. Vi havde faktisk en rigtig hyggelig vandretur også denne dag.

2. Det var en tough tur med modvind hele vejen ind til Hanstholm og sidevind 15km ned langs kysten med vinden direkte ind fra siden. Og Nicoline gennemførte den med bravour, for det var en hård afslutning på alle de km, der allerede var i stængerne!

3. Vi fandt det skønneste dejlige middagsmads spot i fyrhaven bagved Hanstholm fyr. Spiste resten af rugbrødet og spegepølsen og lavede så varm gullasch suppe og kaffe. Ikke sidste gang jeg er der …. Godt Nico var nysgerrig og kom med et godt forslag!

4. Afslutningen på turen var pandekager med is fra Kesses hus http://www.kesseshus.dk/dansk

Humøret var højt hele dagen, der skal mere end regn og blæst til….

Frokost i det grønne …

Frisk bagte pandekager med is som afslutning….

Rute oversigt

Foto Galleri fra turen

« af 2 »

About the author

Læs videre
Fantastisk vejr denne dag, høj☀, 24-25C. Man skulle faktisk tro…